برای دیدن بقیه مطلب به ادامه مطلب بروید

۵ گام اساسی در تولید محتوای الکترونیکی

قدم اول شروع :

 

اولین قدم در تولید یک محتوای الکترونیکی و یک محصول آموزشی ، فعل خواستن ! است . ما در زمانی از تاریخ بشر زیست می کنیم که به دوران طلایی معروف است . دورانی که آدم های آن با بمبی از اطلاعات رنگارنگ مواجه هستند ، و برای اینکه دانسته های شما مورد توجه و پسند مخاطبین قرار بگیرد ناگزیر هستید به اینکه مطالب خودتان را رنگ آمیزی کرده و در اختیار آنان قرار دهید.

 

شروع تولید یک نرم افزار آموزشی در واقع تصمیم شما به همگانی کردن اطلاعات و دانسته هایی است که شما خبره ی آن هستید و می خواهید برای بهتر دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن ، آنها را به محتوای الکترونیکی تبدیل کنید.

 

نکته : سعی کنید انتخاب محتوای آموزشی تان در زمینه ای باشد، که مواد آموزشی آن در اختیارتان بوده و بتوانید محتوای آن را راحت تر تهیه بکنید.

 

قدم دوم سناریو :

 

 

معنای سناریو درفرهنگ لغت ، ” طرح کلی وضعیت طبیعی و یا مورد انتظار حوادث” می باشد . در واقع سناریو، چهره ی آینده است. پیش گویی نیست، هدف

سناریو سازی ، گسترش تفکر در مورد آینده و نگاشتن نکته هایی است که می‌تواند در روند پروژه مورد نظر ، راهنمای ما باشد. تهیه سناریو برای محتوای الکترونیکی به منظور راهنما ، مرجع و دستورالعمل ، امری ضروری و لازم است.

 

تمام پروژه‌هایی که انجام می‌گیرد قبل از هر اقدامی ، اطلاعات بر روی برگه ی کاغذ پیاده‌سازی می‌شود. امکان ندارد شما بدون داشتن سناریو ، پروژه‌ی موفقی داشته باشید . بنابراین قبل از اینکه دست به اقدامی بزنید قبل از همه ، دفتری برداشته و تمام صفحاتی که قرار است موضوعات فهرست به آن‌ها مربوط شود را تهیه و اطلاعات موردنیاز هر صفحه را جداگانه در همان صفحه وارد کنید . توضیحات کامل تر را در مقاله تهیه سناریو برای محتوای الکترونیکی ببینید.

 

قدم سوم ادیت و ویرایش محتوا :

 

به‌طور حتم ، شما هم مثل من حداقل چندین بار تجربه‌ی آشپزی داشته‌اید؛ حال‌آنکه آشپز خوبی بوده اید یا خیر، بماند. ولی میانگین آمار جهانی نشون میده به طور حتم اونایی که آموزش های تولید محتوای الکترونیکی رو دنبال می کنند ، آشپزهای ماهری هستند! چون اصول کار رو بلدند (شوخی بود!!!) .

 

همانطور که یک آشپز بعد از تهیه مواد اولیه آشپزی آنها را تمیز ، قطعه قطعه و آماده ی طبخ می کند , یک محتواساز هم نمی تواند محتوای خام را بدون ویرایش و ادیت در تولید محتوای الکترونیکی استفاده کند بلکه هر کدام از مواد اموزشی را در ویرایشگر خاص آن محتوا ویرایش کرده ، سپس در برنامه های محتوا ساز استفاده می کند. جزئیات بیشتر را در مقاله ی هنر آشپزی با قابلمه دیجیتال ببینید.

 

برخی از این ویرایشگرها عبارتند از: فتوشاپـــ: جهت ویرایش متن ، عکس و فیلم کامتازیا و ویدئو استودیو : جهت میکس فیلم و صدا ویدئو کانورتور : جهت حذف صدای فیلم ، برش فیلم و تبدیل فرمت های تصویریو صوتی پاورپوینت : تولید اسلاید هایی با افکت های زیبا و خیره کننده و

 

قدم چهارم میکس محتوا :

 

تا این مرحله از پروسه ی تولید محتوای الکترونیکی شما تونسته اید محتوای آموزشی خودتان ، از قبیل : فیلم ، صدا ، انیمیشن ، تصویر و سایر مواد ضروری را جمع آوری و ویرایش کنید حال نوبت آن است که اگر بخش هایی از محتوای شما ، نیاز است تا جهت انتقال راحت تر مفاهیم آموزشی ، در کنار هم قرار بگیرند ، میکس شده و خروجی یکنواختی را ایجاد بکنند تا در نرم افزار های اتوران ساز استفاده شوند .

 

مثلا شما از یک صحنه ی آموزشی فیلم برداری کرده اید وهمزمان با فیلم برداری ، صدا برداری و تصویربرداری نیز انجام داده اید , در این مرحله شما باید برای اثر بخشی بیشتر اثرتان بر روی مخاطبین به نحو مطلوبی بعد از اینکه فیلم ، صدا و تصور را در نرم افزار های ادیتور مخصوصشان ، ویرایش کردید ، آنها را با هم و در کنار هم میکس کنید.

 

برای میکس کردن محتوا از نرم افزار های : فتوشاپ ، یولید ویدئو استودیو ، کامتازیا و اسلاید شو میکرها و استفاه می کنند.

 

قدم پنجم اتوران سازی محتوا :

 

آخرین مرحله تولید یک پروژه نرم افزار آموزشی ، بخش اتوران سازی آن است . خیلی ها به اشتباه اتوران سازی و این نرم افزار ها رو به عنوان همه چیز تمام جهت تولید یک محتوای آموزشی می دانند و هزینه ی زیادی رو برای یادگیری و خرید سی دی های آموزشی می کنند . اما این درحالی است که نرم افزار های اتوران ساز فقط ۲۰ درصد از کل پروژه تولید محتوا را تشکیل می دهند.

 

درواقع در این مرحله ، شما محتواهای آماده و میکس شده را ساماندهی کرده و ارتباط معنا داری بین همه ی آنها جهت آموزش یک یا چند واحد درسی و یا تبلیغی ایجاد می کند. به خرج دادن سلیقه و دانستن اصول طراحی استاندارد یک محتوای آموزشی در این مرحله ، می تواند تاثیر زیادی در مخاطب پسندتر شدن مطالب شما داشته باشد .در واقع شما ۸۰ درصد وقت و هزیه خود را صرف می کنید تا دراین مرحله با چیدمان استاندارد و طراحی زیبای صفحات ، مطالبتان را به مخاطبان انتقال دهید .

 


امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید...

 

منبع : سایت هنر تعلیم