برای دیدن بقیه مطلب به ادامه مطلب بروید

آموزش این قسمت تشریح منوی فایل و نوارهای نرم افزار مولتی مدیا بیلدر(بخش دوم)

 

تشریح نوار اشیاء :


با استفاده از گزینه های این نوار می توانیم به سرعت ، اشیاء مختلف مورد نیازمان را ایجاد کرده و بر روی صفحات پروژه قرار دهیم . می توانیم نوار اشیاء را که به صورت پیش فرض در سمت راست پنجره برنامه فعال می باشد ، به صورت باز شده در زیر نوار ابزار نمایش دهیم . جهت انجام این کار منوی View را باز کنیم و از گزینه Toolbars فرمان Object toolbar (simple) را اجرا کنیم . (توضیح گزینه ها به ترتیب از چپ به راست می باشد):

نشانگر ماوس را به حالت پیش فرض ویندوز برمی گرداند . اگر با استفاده از نوار اشیاء شیئی را انتخاب کنیم مکان نمای ماوس جهت ایجاد آن شئ تغییر می کند و برای تغییر مکان شئ می توان از این ابزار کمک گرفت . حال در صورت انصراف می توانیم روی این گزینه کلیک کنیم.

  یک شئ متنی خطی ( نه به صورت پاراگراف ) ایجاد می کند . کافی است بر روی آن کلیک کنیم تا انتخاب شود و سپس با کلیک روی صفحه  پروژه ، آن را ایجاد کنیم.

 جعبه متنی مخصوص برای ورد یا تایپ متن توسط کاربر ایجاد می کند(مانند باکس های متنی  در فرم ها)

 یک شئ متنی چند خطی ایجاد می کند . این شئ می تواند حاوی متون گوناگون و طولانی با فونت و سایز دلخواه به صورت یک پاراگراف یا چند پاراگراف باشد.

 با استفاده از این آیکن می توان یک دکمه بر روی صفحه ایجاد کرد.

 یک دکمه تصویری بوجود می آورد که مانند شئ تصویری می باشد . با این تفاوت که در حالت انتخاب عکس می توانیم سه عکس دلخواه را انتخاب کنیم . به عنوان مثال می خواهیم دکمه ای را طراحی کنیم که در حالت عادی رنگ آبی داشته باشد و وقتی ماوس روی آن می لغزد رنگ آن قرمز ، و وقتی روی آن کلیک می شود ، رنگ آن سبز  شود . جهت انجام این کار ابتدا توسط یکی از نرم افزار های گرافیکی سه دکمه را به رنگ های مورد نظر طراحی و در محل دلخواه ذخیره می کنیم . پس از آن با استفاده از این آیکن تصاویر دکمه ها را در محل های مربوطه با استفاده از دکمه Load فرا می خوانیم . حال با استفاده از کلید F5 پروژه را نمایش می دهیم . ( کلید F5 معادل فرمان Run در منوی Project می باشد می باشد و موجب اجرای پروژه در حالت نمایش نهایی خواهد شد.) خواهیم دید که این دکمه در حالت عادی رنگ شماره یک را دارد و با لغزش ماوس بر روی آن رنگ شماره 2 را نمایش می دهد و با کلیک روی آن رنگ شماره 3 را به نمایش می گذارد . حالا می توانیم فرمان دلخواه خود را به دکمه موجود بدهیم تا عملیاتی انجام شود.

نکته : با استفاده از گزینه Auto-button صرفاٌ با استفاده از تصویر یک دکمه ، می توانیم ، یک دکمه 3 وضعیتی ایجاد کنیم.

 یک دکمه با ویژگی آلفا در پروژه ما درج می کند . نمونه دکمه های آلفا در بخش Sample همین نرم افزار ارائه شده است.

 یک شیء تصویری بوجود می آورد . این شیء می تواند حاوی تصاویر مختلف با فرمت های گوناگون باشد.

 این آیکن شیء حاوی تصویر متحرک از نوع Gif Animation را به صفحه کاری وارد می کند . سعی کنیم در پروژه های خود از انیمیشن های Gif متعدد استفاده نکنیم زیرا از سرعت CPU به شدت کاسته خواهد شد.

 این گزینه یک تصویر با پسوند WMF به پروژه اضافه می کند . تصاویر مذکور در ویندوز استفاده می شود . عمده ویژگی آن ها اینست که با تغییر سایز تغییر کیفیت نمی دهند . از این تصویرها نمی توان برای اجرای فرامین استفاده کرد.

فایل های فلش آماده  با تنوع زیاد ، از قبیل انواع بازی های فلش و آموزش های فلش ، که مناسب محتوای الکترونیکی شماست را مستقیما می توانید از این طریق وارد MMB  کرده و لذت ببرید. حتی با استفاده از این گزینه می توانید پروژه هایی را که توسط نرم افزار پاورپوینت تولید کرده اید به فلش تبدیل نموده و استفاده کنید. جالب این که بعد از تبدیل پاورپوینت به فلش ، تمامی دکمه ها و لینک های موجود در پاورپوینت به خوبی در نرم افزار مولتی مدیا بیلدر اجرا می شوند . 

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید. 

آموزش قسمت بعد : تشریح منوی فایل و نوارهای نرم افزار مولتی مدیا بیلدر(بخش سوم)