برای دیدن بقیه مطلب به ادامه مطلب بروید



آموزش فتوشاپ لایه ها

اینو هیچ وقت یادتون نره وقتی صحبت از فایل های فتوشاپ میشه، اولین چیزی که باید ذهنتون رو مشغول کنه، پالت یا بخش  لایه هست . این یعنی چی؟ بگذارید برای روشن تر شدن مسئله چند تا مثال بزنم من یک تصویر در پایین دارم و اون رو بعد از ویرایش در فتوشاپ با فرمت های مختلف ذخیره می کنم . مقایسه بین میزان حجم اون ها رو در جدول زیر ببینید.

آیا می دانید دلیل حجم زیاد فایل های  psd  و tif  به چه خاطر است ؟ اگر فرش های نمدی که قدیمی ها درست می کردند ( من یادم میاد شما رو نمیدونم ) خاطرتون باشه ! ( اگر یادتون نیست از دهه ی شصتی ها و یا قبل ترها بپرسید) برای درست کردن فرش ابتدا پشم های گوسفند رو روی هم در ابعاد مشخصی با ارتفاع حدود نیم متر پهن می کردند، سپس از پشم های از قبل رنگ شده ، نقش و نگارهایی بر روی پشم های پهن شده  ترسیم می کردند  و در نهایت با کمک چند نفر فرش رو لوله میکردند و اونقدر با آرنج های خودشون این پشم های لوله شده رو ورز میداند تا پشم های نیم متری روی هم تلنبار شده تبدیل به یک نمد یک سانتی می شد .به قول ما پرس می کردند !! خب چی رو میخواستم ثابت بکنم ؟!

می خواستم به عرضتون برسونم که فایل های psd   و tif همون پشم های تلنبار شده ای هستند که لایه هایشان جدای ازهم بوده و حجم زیادی رو اشغال کرده اند و فایل های jpeg   و  png  همون پشم های مالونده شده و تبدیل به نمد شده است که کمترین حجم ممکن رو داشته و تمام لایه ها به هم چسبیده شده اند به طوری که قابل جابجایی و جدا شدن از هم نیستند. ما برخی تصاویر رو که احتمال تغییر دادن آن در آینده هست رو با فرمت psd  و یا tif  ذخیره می کنیم توجه داشته باشید که فایل های psd  رو فقط نرم افزار فتوشاپ باز میکنه چون فرمت مخصوص  این نرم افزار است.

بخش مربوط به تنظیمات لایه علاوه بر این که مدیریت لایه های مختلف عکس رو برعهده داره میتونه به تک تک لایه ها افکت سایه ، رنگ ، پترن ، طیف نوری و میزان شفافیت و حالت شیشه ای بودن رو اعمال بکنه . نمیشه شما کار معمولی و یا حرفه ای بر روی تصاویر با نرم افزار فتوشاپ انجام بدید ولی با بخش مدیریت لایه ها کارنکنید.

خب ! برای شناخت کارایی این بخش ابتدا از بخش file  برروی گزینه new کلیک میکنیم و یک صفحه ی جدید ایجاد می کنیم . الان ما یک تصویر زمینه سفید با یک لایه داریم . هر المان و یا تصویری رو که شما بر روی این صفحه اضافه کنید در واقع یک لایه اضافه کرده اید .به طوری که به راحتی خواهید توانست لایه ها رو در روی صفحه و یا بر روی هم جابجا کنید.

این کمترین کاری است که میشه انجام داد شاید بخواهید تصویری رو سایه بدهید ، متنی رو تغییر رنگ و سایه داده و دقیقا همون تغییر رو برروی متون دیگر اعمال کنید بدون این که بخواهید تک تک متن ها رو جداگانه افکت بدهید.

در تصویر بالا همانطورکه می بینید لایه شماره ۳ قفل شده .  استفاده از قفل برای لایه ها به منظور جلوگیری از حرکت و جابجا شدن آن هاست و یا خیلی از موقع شما برای اینکه بر روی لایه های فوقانی کار بکنید و مزاحمتی از لایه های زیرین نداشته باشید میتونید اون ها رو موقتا قفل کنید . که با انتخاب لایه و کلیک بر روی دکمه قفل در بالای لایه هایم توان این کار رو انجام داد.

در تصویر زیر بر روی تک تک قسمت های مشخص شده توضیحاتی را خواهیم داد.

 آشکار و یا پنهان کردن لایه ها :

خیلی وقت ها پنهان کردن برخی از لایه ها ، هنگامی که تعداد لایه های ما در یک صفحه زیاد می شود می تواند کمک بسیار زیادی در مدیریت تک تک لایه ها به ما کند.

 حذف لایه :

خب اگر از لایه ای و یا تصویری خوشتون نمیاد کافیه بر روی این آیکون در پالت لایه کلیک کنید.

 ایجاد لایه جدید :

هنگامی که شما یک نوشته جدید و یا شکل و تصویر جدید بر روی صفحه می آورید خود آنها تشکل لایه جدید رو میدهند منتها اگر خواسته باشید یک حالت جدیدی رو خودتون در صفحه ایجاد بکنید ؛ خب فتوشاپ دست شما رو در این زمینه باز گذاشته تا بتوانید لایه ی جدیدی، شبیه لایه ی پشت زمینه برای خودتان ایجاد بکنید.

 ایجاد پوشه جدید:

فرض کنید شما تعداد زیادی لایه مرتبط با هم دارید و گاهی برخی از آنها رو با هم می خواهید جابجا کنید ، پنهان کنید ، حذف کنید و یاو اگر پوشه ای درست بکنید و آیتم های مرتبط با هم رو داخل اون پوشه بگذارید ، در میان انبوه لایه ها هم بهتر لایه ها رو مدیریت کرده و هم سردرگم نخواهید شد.

 اعمال افکت بر روی لایه ها :

خب اگر خواسته باشیدافکت های سایه ، پس زمینه و طیف رنگی و .. به لایه هاتون بدید این قسمت جان کار شماست ! ولی اجازه بدید درباره اون مفصل تر در آموزش بعدی مان صحبت بکنیم.

امیدوارم این آموزش برایتان ممفید بوده باشه !لطفا اگر سوالی دارید از ما بپرسید.

منبع : سایت هنر تعلیم