برای دیدن بقیه مطلب به ادامه مطلب بروید


اجزای اصلی یک برنامه چند رسانه ای

 

آموزش نرم‌افزار Multimedia Builder (مولتی‌مدیا بیلدر) : اجزای اصلی یک محتوای الکترونیکی

 

نرم‌افزار Multimedia Builder، همان‌طور که از نام آن‌هم پیداست ، جهت ساخت برنامه‌های مالتی مدیا یا چندرسانه‌ای کاربرد دارد. شما نیز تاکنون لوح‌های فشرده‌ای را در بازار دیده‌اید که وقتی در درایو CD و DVD قرارمی گیرند به‌طور خودکار و بدون هیچ نرم‌افزاری شروع به کار کرده و در مقابل چشمان ما به خودنمایی می‌پردازند، به‌طوری‌که ما را به شگفتی و تعجب وا‌می‌دارند. شاید بعضی از ما نیز حسرت این را بخوریم که چرا نمی‌توانیم چنین نرم‌افزارهایی را بسازیم و شاید هم‌فکر کرده‌ایم که این نرم‌افزارها به‌وسیله یک‌زبان برنامه‌نویسی که عموماً سخت و دشوار نیز می‌باشند، ساخته‌شده‌اند. ولی در حقیقت بسیاری از این نرم‌افزارها با نرم‌افزارهایی همچون مولتی‌مدیا بیلدر و اتوپلی مدیا استودیو ساخته می‌شوند که یادگیری آن بسیار ساده هست و اگر به‌طورجدی و باعلاقه به آن، کار خود را شروع کنیم و این نرم‌افزار مفید را فرابگیریم، می‌توانیم برنامه‌هایی برای خود بسازیم که به‌صورت چندرسانه‌ای بوده و هرکس که نرم‌افزار ما را می‌بیند از آن لذت ببرد. ولی همان طور که در مقالات هنر تعلیم ذکر گردید ، اتوران کردن محتوا به صورت الکترونیکی تنها ۲۰درصد کار ما را تشکیل می دهد . ما باید مراحلی را برای تهیه ی محتوای مناسب و همچنین آماده ساختن آنها برای برنامه های اتوران ساز ، با تغییراتی که بر روی آنها ایجاد می نماییم ، طی کنیم .

 

مفاهیم اولیه:

 

اجزای تشکیل‌دهنده یک برنامه مالتی مدیا (چندرسانه‌ای):

 

۱- تصاویر ۲- صوت‌ها ۳- فیلم‌ها یا انیمیشن‌ها ۴- نوشته‌ها و متون


این اجزاء در کامپیوتر، با عنوان فایل ذخیره می‌شوند و ما برای ساخت به برنامه مالتی مدیا به این نوع فایل‌ها نیاز داریم. پس آشنایی مختصری با انواع فایل‌ها برای هر فردی که بخواهد با برنامه‌های مالتی مدیا کار کند ضروری است.

 

          تصاویر:

 فایل‌های تصویری ازلحاظ نوع و ساختار بسیار متنوع می‌باشند و انواع متفاوتی را در بر می‌گیرند؛ اما در یک دسته‌بندی کلی فایل‌های تصویری را به دودسته نقشه بیتی و برداری تقسیم می‌کنند.

 

1- فایل‌های نقشه بیتی فایل‌هایی هستند که اطلاعات تک‌تک نقاط تصویر را ازلحاظ رنگ و مختصات در خوددارند؛

 2- فایل‌های برداری فایل‌هایی هستند که معادلات هندسی و ریاضی، اجزاء تشکیل‌دهنده تصویر و مسیرهای رسم شده را در خوددارند. در برنامه‌های چندرسانه‌ای ما با فایل‌های نقشه بیتی سروکار داریم.

  برای آشنایی بیشتر با قالب‌های تصویری مهمی که توسط MMB (مخفف کلمه Multimedia Builder) پشتیبانی می‌شود و همچنین حجم هرکدام از آن‌ها، یک فایل تصویری با یک کیفیت مشابه در تمام قالب‌ها به همراه حجمشان در جدول زیر مقایسه شده است .

 


       صدا ها :

 

فایل‌های صوتی ازنظر تنوع و ساختار انواع زیادی دارند. مهم‌ترین این فایل‌ها که در MMB نیز به‌خوبی پشتیبانی می‌شوند، شامل:

 

فایل‌های Wav:

 

این نوع فایل‌ها ازلحاظ کیفیت دارای سطح مطلوبی می‌باشند و انواع اصوات و فرکانس‌ها را نیز می‌توانند در خود ذخیره کنند و ازلحاظ ظرفیت بسیار حجیم‌اند زیرا هیچ‌گونه فشردگی ندارند.

 

فایل‌های Mid:

 

این نوع فایل‌ها بیشتر برای ذخیره ملودی‌ها مناسب هستند. درواقع این نوع فایل‌ها، تنها شامل نوت های موسیقی به‌صورت اعداد و فرکانس هستند ازاین‌رو ازلحاظ حجم بسیار اندک می‌باشند. حجم این فایل‌ها معمولاً بیشتر از ۱۰۰ کیلوبایت نمی‌شود.

 

فایل‌های Mod:

 

این فایل‌ها نیز درواقع نوع پیشرفته‌ای از فایل‌های نوع Mid می‌باشند. این فایل‌ها همانند فایل‌ها قبلی ازنظر حجم نسبتاً کوچک هستند اما از نوع قبلی حجیم تر می‌باشند.

 

فایل‌های Mp3:

 

این نوع فایل‌های موسیقی در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیداکرده و بسیار متداول شده‌اند. این فایل‌ها علاوه بر کیفیت مطلوبی که دارند دارای فشردگی و حجم بسیار پایینی هستند. برای استفاده در پروژ ه های تولید محتوای الکترونیکی مناسب هستند.

   فیلم‌ها:

فایل‌های ویدئویی نیز، انواع گوناگونی دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

 

فایل‌های Avi:

 

این نوع فایل‌های ویدئویی دارای کیفیت مطلوبی بوده ولی ازلحاظ حجم هیچ فشرده‌سازی بر روی آن‌ها انجام‌نشده و بدین دلیل فایل‌های حجیمی هستند.

 

فایل‌های Mpeg:

 

این نوع فایل‌ها دارای کیفیت مطلوبی بوده و ازلحاظ ذخیره‌سازی از الگوریتم فشرده‌سازی مناسبی برخوردارند و برای فیلم‌های طولانی مناسب هستند.

 

فایل‌های Dat:

 

این نوع فایل‌ها مخصوص ویدئو CD هست. این نوع فایل‌ها نیز از فشردگی خوبی برخوردارند.

 

فایل‌های Mov:

 

این فایل‌ها از فشردگی خوبی برخوردارند و دارای کیفیت مناسبی نیز هستند. ولی برای پخش آن‌ها نیاز به برنامه مخصوصی دارید.

 

 فایل‌های Wmv:

 

این نوع فایل‌ها توسط نرم‌افزار Windows movie maker تولید می‌شوند و دارای کیفیت مناسب و حجم پایینی هستند.

 

فایل های Mp4:

 

این نوع فایل ها که محصول شرکت اپل است . فقط چند سالی است که متولد شده  و اخیرا بسیار متداول بوده و در اکثر دستگاه های پخش مورد استفاده قرار می گیرد محبوب ترین فرمت ویدئویی می باشد که نسبت به فرمت های دیگر ، هم کیفیت بالاتر و هم حجم نسبتا پایینی دارد .

 

فایل های Mkv:

 

این نوع فایل ها که محصول شرکت اپل است ، بالاترین کیفیت در مقایسه با فرمت های ذکر شده را دارد . حجم فایل های آن در مقایسه با فرمتMp4  بالاتر است.از کانتینرها‌یی که از استاندارد ویدیویی H.264 پشتیبانی می‌کنند می توانیم به MKV و MP4 اشاره کنیم. دوست و آشنای صمیمی ما یعنی MKV یک کانتینر همه کاره به شمار می‌رود. MKV می‌تواند از ویدیوها و صداهای با کیفیت فوق العاده بالا پشتیبانی کند، تازه اینکه متن باز (Open Source) نیز است. تنها ایرادی که از این کانتینر میشه گرفت، عدم پشتیبانی تعدادی از وسایل پخش کننده از آن است. بنابراین اگر شما بخواهید ویدیویی را بر روی ایپد، Apple TV، یا ایکس باکس ۳۶۰ خود تماشا کنید بهتر است پسوند MP4 را انتخاب کنید. اما اگر قصد تماشای آن با VLC یا KMPlayer یا پخش کننده‌های HD بازار مانند HD TV وسترن دیجیتال یا پلیر پتریوت یا اسوس را دارید که همگی از MKV پشتیبانی می کنند این فرمت بهترین گزینه محسوب می‌شود. بپیشنهاد من برای استفاده در تولیدات  محتوایی خودتان ، فرمت های Mp4 و Wmv  است .

 

     متن‌ها:

 

یکی دیگر از اجزاء مهم تشکیل‌دهنده مالتی مدیا، متن‌ها هستند. متن می‌تواند از نوع ساده باشد و یا ساختار پیچیده‌تر و قالب‌بندی شده تری داشته باشد. مسئله اساسی که در متن‌ها باید موردتوجه قرار گیرد نوع فونت و کدپیچ متن می‌باشد. باید توجه داشت که یک متن که در رایانه به‌درستی در برنامه‌ای (مثلاً واژه‌پرداز Word) نمایش می‌یابد، ممکن است در رایانه دیگر کاملاً به‌هم‌ریخته شود و یا اصلاً چیزی غیر ازآنچه موردنظر ماست را نمایش دهد؛ اما فونت و کدپیچ متن چیست؟

 

فونت:

 درواقع نوع قلم است و نوع نمایش متن را تعیین می‌کند. هر فونت دارای خاصیت‌های دیگری مثل سایز، ضخامت، خمیدگی و زیرخط است.

 

کدپیچ:

 کدپیچ درواقع جدولی است که مقادیر اسکی» را به کارکتر های مشخص نسبت می‌دهد؛ به‌عبارت‌دیگر، توسط جدول کدپیچ مقادیر عددی ۰ تا ۲۵۵ کد اسکی به اشکال یا حروف یک‌زبان خاص نسبت داده می‌شوند.

 

مشکلی به نام فارسی‌نویسی و ۲ راه‌حل ساده برای آن:

 

راه‌حل اول: در این راه‌حل باید از فونت‌هایی استفاده کرد که علاوه بر فارسی بودن، بر اساس کد پیچ انگلیسی مرتب‌شده باشند. فونت‌های ایران سیستم از این نمونه هستند. تنها کافی است که این نوع فونت‌ها را در قسمت فونت در شاخه ویندوز کاربر به‌وسیله یک اسکریپت که در MMB موجود است، نصب کنیم. این مورد در آموزش‌های بعدی به‌طور کامل تشریح خواهد شد.


راه حل دوم: راه دوم تبدیل متن به تصویر است. در این راه‌حل به هر طریق و در هر ویندوزی می‌توان متن‌های فارسی را نوشت و سپس این متن‌ها را به‌صورت فایل تصویری و گرافیکی درآورد. نرم‌افزار MMB ابزارهایی را برای تبدیل متن به تصویر ارائه کرده است که در جای خود بررسی می‌شود. همچنین برنامه‌هایی مثل فتوشاپ و فری هند می‌توانند در این امر به ما کمک کنند.


لطفا اگر سوالی دارید از فرم پایین صفحه استفاده کنید.