برای دیدن بقیه مطلب به ادامه مطلب بروید

تهیه ی سناریو برای محتوای الکترونیکی

معنای سناریو درفرهنگ لغت ، ” طرح کلی وضعیت طبیعی و یا مورد انتظار حوادث” می باشد . در واقع سناریو، چهره ی آینده است. پیش گویی نیست، هدف سناریو سازی ، گسترش تفکر در مورد آینده و نگاشتن نکته هایی است که می‌تواند در روند پروژه مورد نظر ، راهنمای ما باشد.

یک سناریو دارای مزیت های بساری است از جمله دید ما را نسبت به ابعاد محتلف موضوع روشن می سازد، سناریو از عهده پیچیدگیها بر می آید و به حوادث که مانند نقاط منفردی هستند، معنا می بخشد .

برای محتواهای چندصفحه‌ای نوشتن سناریو شاید لازم نباشد اما وقتی تعداد صفحات ما به خاطر گستردگی مطالب به بیش از ۱۰ صفحه می‌رسد ، آن‌موقع بدون داشتن نقشه و سناریو دچار سردرگمی خواهیم شد . همانطور که در مقاله ی ” آیا تا به حال لیست خریدتان را گم کرده اید؟! ” به این واقعیت اشاره کردیم ،گاها برای شما اتفاق افتاده که از طرف خانواده به‌عنوان مسئول خرید انتخاب‌ شوید . حال، اگر از شما خواسته‌باشند به سوپری رفته و چند قلم کالا خریداری کنید به‌طور حتم ،‌ خرید آسانی خواهید داشت، ولی اگر لیست خرید شما بیشتر از چند قلم باشد چه ؟ آیا بازهم بدون یادداشت کردن اقلام ، روانه‌ی بازار خواهید شد؟ البته که خیر! شما نیاز به کاغذی پیدا خواهید کرد تا با یادداشت موارد خواسته‌شده ، سردرگم خرید نشده و چیزی را از قلم نیاندازید.

لذا تمام پروژه‌هایی که انجام می‌گیرد قبل از هر اقدامی ، اطلاعات بر روی برگه ی کاغذ پیاده‌سازی می‌شود. امکان ندارد شما بدون داشتن سناریو ، پروژه‌ی موفقی داشته باشید . بنابراین قبل از اینکه دست به اقدامی بزنید قبل از همه ، دفتری برداشته و تمام صفحاتی که قرار است موضوعات فهرست به آن‌ها مربوط شود را تهیه و اطلاعات موردنیاز هر صفحه را جداگانه در همان صفحه وارد کنید. به طور مثال اگر نرم افزاری یا محتوایی که شما می خواهید به صورت منسجم تبدیل به اتوران بکنید قرار هست از یک فیلم ، یک مقاله و یک انیمیشن تشکیل شود ؛ ابتدا صفحه ی فهرست را ایجاد کرده و عناوین را درون صفحه ی فهرست ، لیست می کنیم سپس در مقابل هر عنوان به اسلاید یا صفحه ی که هر عنصر یا محتوایی قرار دارد اشاره کرده و نوع محتوا را نیز مشخص می کنیم (یک نمونه سناریو تصویرزیر)

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید . من ابتدا عنوان محتواهای خودم را نوشته ونوع محتوا را در مقابل آن مشخص کرده ام . همچنین شماره ی اسلایدی را که بعد از کلیک شدن بر روی محتوای آن قرار هست به آنجا منتقل شود را تعیین کرده ام . حال اگر درون صفحه قرار هست تصویری بگذارید بایستی نام دقیق تصویر ، فرمت و مکان آن را هم مشخص کنید.

توجه داشته باشید هر چه اطلاعات شما دقیق تر و کاملتر باشد در مراحل بعدی تهیه و تدوین محتوا ، انرژی کمتر و زمان کمتری از شما خواهد گرفت . هر چقدر زمان برای تدوین برنامه ی پروژه خود در نوشتن سناریو صرف کنید چندین برابر اون رو در مراحل بعدی صرفه جویی خواهید کرد.

لطفا هر سوالی در ارتباط با این اموزش دارید از طریق فرم زیر مطرح کنید .

 

منبع : سایت هنر تعلیم